Deel 1 van Ying & Yang |
Deel 2 van Ying & Yang |
![]() |
||||||||||||||||
YING
& YANG deel 1:
De filosofie van Yin en Yang is ontstaan in het oude China waar filosofen al nadachten over de natuur, de mens en het universum. Zij bleken zelfs al in staat een systeem te ontwikkelen dat een heldere uitleg bleek van de manier waarop de universele energie het universum, de aarde en de mens heeft gecreëerd en gestructureerd. In ongeveer 3000 voor Chr. schreef Fu Hsi een boek, de I Tjing, of “Het Boek der Veranderingem”, waarin hij in 64 hoofdstukken de 64 verschillende niveaus en stadia van energie heeft toegelicht. De idee hierachter is dat alles dat kan bestaan is ontstaan vanuit één universele bron van energie. Deze universele bron van energie die Tao wordt genoemd, is het begin van alles dat bestaat inclusief het universum zelf, de sterren, de planeten, de aarde, de natuur, de mens en het lichaam, etc. Hetgeen dat het verschil maakt tussen het één en het ander is slechts de manier waarop de universele energie zich manifesteert op dat moment. De éne universele bron manifesteert zich in haar twee tegenpolen Yin en Yang, dus alles dat bestaat bevat zowel Yin als Yang, niets is alleen maar Yin of alleen maar Yang, alles wat bestaat is slechts iets meer Yin of iets meer Yang. De energie die voort wordt gebracht door Tao wordt Ch'i genoemd. De twee tegenpolen Yin en Yang, waaruit deze Ch'i bestaat, zijn continu in beweging en in interactie met elkaar, zodoende zorgen zij voor de continue groei en beweging die wij herkennen. Het belangrijkste boek dat is geschreven over Yin en Yang en de universele bron Tao, is geschreven door Lao Tze en wordt gezien als “De Bijbel” voor Taoïsten. Het boek de Tao Te Tjing, of “Boek over de Weg en de Deugd”, verklaart dat de twee tegengestelde energieën Yin en Yang elkaar aanvullen elkaar versterken, elkaar aantrekken en nooit zonder elkaar kunnen bestaan. Door de continue beweging en interactie tussen de twee krachten ontstaat een natuurlijke stroom, zoals wij deze herkennen in bijvoorbeeld de opeenvolging van de seizoenen, de dag en de nacht, etc. Kortom niets is vaststaand, niets is blijvend, maar alles is permanent in beweging en in ontwikkeling. Fu Hsi, gebruikte een lijn om de Yang-natuur van energie aan te geven en hij gebruikte een gebroken lijn om de Yinne-natuur van energie aan te geven. Door beide lijnen te combineren in 4 paren van twee lijnen was hij in staat om de natuurlijke cyclus weer te geven:
Vervolgens breidde hij de bigrammen uit met één extra lijn, zodat er acht trigrammen van drie lijnen ontstonden, de trigrammen, Pa Kua in het Chinees, vormen de basis voor de I Tjing. Ieder van de acht trigrammen staat voor een bepaald energieniveau of -stadium en kan worden gebruikt om diverse karakteristieken te verbinden. Hoe de trigrammen kunnen worden gebruikt om natuurlijke principes en de werking van het universum te verklaren zullen wij in een later hoofdstuk op deze website verklaren. Ook zullen wij dan ingaan op hoe de trigrammen worden gebruikt binnen de Chinese Astrologie en Chinese filosofieën over bijvoorbeeld strategie en Feng Shui. Voor nu zullen wij ons richten op de verklaring van het Yin Yang principe. Veel mensen denken dat Yin en Yang tegenstellingen representeren en dat zij goed en slecht, dag en nacht, hoog en laag voorstellen. Dit is dus slechts gedeeltelijk waar, het is namelijk alleen waar dat iets meer goed of meer slecht kan zijn. Alles moet worden gezien vanuit de eenheid Tao en binnen die eenheid kan iets meer het één dan het ander zijn, iets kan bijvoorbeeld relatief slecht zijn. De punten in het symbool dat wordt gebruikt om Yin en Yang weer te geven (zie hierboven) geeft ook duidelijk aan dat iets niet alleen Yin of alleen Yang kan zijn, want dat de tegengestelde pool alweer begint te groeien in de andere pool. Dit in grote tegenstelling tot het westerse gedachtegoed dat is gebaseerd op de Griekse filosofie, waarin een bepaald kenmerk aan iets toegekend wordt, hetgeen nog eens extra is bevestigd door de Christelijke gedachte van goed en slecht, God en de duivel. Dus in tegenstelling tot de westerse leer, gaat de leer van Yin en Yang ervan uit dat het één niet belangrijker is dan het ander omdat beide slechts voorvloeien uit de universele Eénheid. Verder is het belangrijk om goed te begrijpen dat het gedachtegoed van Yin en Yang is ontstaan in het oude China waar een geheel andere filosofie en cultuur heerst dan in het westen. Een belangrijk verschil is te herkennen in de manier waarop nagedacht wordt over oorzaak-gevolg relaties. Als we ervan uitgaan dat er een logisch verband bestaat tussen oorzaak en gevolg, betekent dat het gevolg eigenlijk al opgesloten zit in de oorzaak. Bovendien is het gevolg altijd weer de oorzaak van een nieuw gevolg. Met andere woorden, de oorzaak bevat het gevolg en vice versa. Hierdoor ontstaat een continue eindeloze stroom van oorzaken en gevolgen. Om oorzaak-gevolg relaties te beschrijven verzamelen mensen zoveel mogelijk gegevens om vervolgens zo goed mogelijk te omschrijven wat iets is. Om een oordeel te geven over een bepaalde situatie of gebeurtenis wordt dan ook meestal eerst omschreven wat iets is of wat er gebeurd en vervolgens wordt dat gecombineerd met soortgelijke gegevens uit vergelijkbare situaties (ervaring) en dan wordt er een oordeel gevormd. Kennis wordt in het westen gezien als de capaciteit zo goed mogelijk te beschrijven wat iets is en als de capaciteit tot het associëren van wat iets is met vergelijkbare situaties. Aziaten daarentegen omschrijven kennis meer als de capaciteit het proces te begrijpen dat ten grondslag ligt aan een bepaalde gebeurtenis. Hierover zullen wij in toekomstige hoofdstukken op deze website uitvoerig ingaan. Wilt u meer informatie over de filosofie van Yin en Yang en aanverwante filosofieën mail dan gerust naar reflextherapie@yingyang.znn.com Terug naar deel 1. ------- Naar deel 2. Volgens de oude Chinese voorstelling
wordt de beweging van de allesomvattende natuur (Hemel, Aarde en alles
wat zich daarop bevindt en leeft), de Dao , bestuurd door de krachten
van Yin en Yang. Een goede balans tussen Yin en Yang brengt harmonie
en voorspoed, een slechte brengt onheil. Overigens is zo'n goede balans
niet statisch: er zijn tijden waarin Yin prevaleert, afgewisseld door
tijden waarin Yang de boventoon voert. Trillingen Nog meer factoren Het gaat niet om abstracte begrippen van dit is yin en dat is yang. Er zitten nuances in. Yin en yang staat onder invloed van bepaalde krachtvelden en van zwak en sterk. Elk seizoen heeft zijn eigen yin of yang. Het is nooit hetzelfde, want van invloed zijn ook klimaatswisselingen, droogte, warmte, hitte, koude, vochtige warmte of koude, vocht, regen, wind, storm, donker en licht, zon en schaduw. De trillingen worden anders. Dieren, planten en mensen reageren op die schommelingen. De zonsverduistering is daarvan een goed voorbeeld. Naarmate de zon verduisterde reageerden planten en dieren hierop. De Teunisbloem bijvoorbeeld, die bij licht de bloem sluit en 's avonds bij het donker worden de blaadjes open laat springen, gaat bij zonsverduistering midden op de dag open! Dieren raken er ook van in de war. Voor een vogel in een kooi, wordt de dag een nacht als er een doek over de kooi wordt gedaan om licht weg te nemen. De tsjilpende vogel wordt ineens stil en gaat slapen. Kippen gaan met het bioritme op stok. Maar om ze meer eieren te laten leggen laat men de lampen branden, zodat ze het besef van rust kwijt raken. Uitgaande energie en andere invloeden
|
||||||||||||||||||
Terug naar deel 1. -------------------------- Terug naar deel 2. | ||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||